widgets

Monday, May 12, 2014


PENTAKSIRAN MEMBACA



Pentaksiran                                                         
Pentaksiran merupakan satu proses mendapatkan maklumat seterusnya membuat penghakiman dan pertimbangan tentang produk sesuatu pendidik. Dalam konteks pendidikan pula, pentaksiran adalah satu proses yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterpretasikan maklumat. Dalam masa sama, terdapat beberapa aspek utama dalam pentaksiran:-
a) Instrumen
b) Kumpulan sasar
c) Respon
d) Kumpulan yang penaksir, dan
e) Skor.
Pentaksiran juga ditakrifkan sebagai sebuah kaedah untuk menentukan tahap sesuatu antribut ataupun ciri yang diperoleh oleh seseorang pelajar setelah melalui proses pengajaran dan pembelajaran (P & P). Selain itu, proses pentaksiran ini mempergunakan bukti empirikal yang sahih bagi mengakuantifikasikan ketepatan antribut/ciri penguasaan pelajar. Dalam pada itu, pentaksiran ini dapat dibahagikan kepada empat kategori, iaitu pentaksiran sumatif, pentaksiran formatif, pentaksiran berasaskan prestasi dan pentaksiran internal dan external. Hal ini dapat dilihat empat kategori sepertimana yang berikut:-
a) Pentaksiran Sumatif – (Ia dilakukan di akhir pembelajaran)
ü  Berfungsi sebagai penentu ketika melakukan pemberian gred kursus.

b) Pentaksiran Formatif – (berlaku sepanjang sesuatu kursus)
ü  Dalam pengajaran dan pembelajaran (P & P) pentaksiran formatif melibatkan guru atau murid serta memberi maklum balas terhadap kerja murid.
ü  Fokus dalam pentaksiran ini pemberian gred serta membandingkan pencapaian pelajar.

c) Pentaksiran Berasaskan Prestasi Sumatif
ü  Pentaksiran ini melihat kepada kesempurnaan tugasan yang telah diberikan kepada murid, iaitu mencipta pengakhiran sesuatu dengan mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam dunia sebenar. Prestasi murid diukur daripada produk yang dihasilkan.

     d) Pentaksiran Internal dan External
ü  Pentaksiran Internal ditentukan dan disemak oleh guru, iaitu murid memperoleh markah dan maklum balas daripada pentaksiran yang dilakukan.
ü  Pentaksiran External pula ditentukan oleh sebuah badan seperti Majlis Peperiksaan Malaysia. Kertas pentaksiran disemak oleh pakar dari luar dan markah pentaksiran sahaja akan dimaklumkan kepada murid, namun kelemahan mereka tidak dimaklumkan.

Pentaksiran Membaca

Pentaksiran membaca merupakan penilaian kemahiran membaca yang penting kepada guru untuk mengetahui tahap pembelajaran pelajar. Penilaian ini melibatkan pelbagai bentuk penilaian dan jenis pengujian. Oleh yang demikian, kemahiran membaca merupakan satu keupayaan para pelajar untuk membaca ayat dengan lancar serta sebutan intonasi dan jeda yang betul. Dalam masa yang sama , penekanan perlu diberikan dalam aspek kefahaman dan penaakulan pelbagai bahan secara berkesan dengan menggunakan pelbagai teknik membaca contohnya SQ3R, KWL dan sebagainya.
Terdapat ciri-ciri dalam penilaian membaca, iaitu penilaian menjelaskan kemajuan pembelajaran seorang murid, penilaian proses yang berterusan, penilaian menghendaki sampel kerja pelajar yang mencukupi, bukannya setakat prestasi dan pengetahuan di peringkat pembelajaran malah pasca pembelajaran, perubahan tingkah laku murid-murid, penilaian murid itu sendiri dan penilaian ini bersifat terbuka dan tiada batasan. Sementara itu, para psikolinguistik mengkategorikan matlamat membaca dalam tiga kategori utama bagi tujuan penilaian, yakni dalam matlamat persepsi, kognitif, dan matlamat afektif.
Seterusnya, proses penilaian ataupun pentaksiran membaca dibahagikan kepada tiga, iaitu yang pertama mengenal pasti idea keseluruhan, kedua mengenal idea utama dan sokongan, dan ketiga membuat ramalan dan kesimpulan. Secara kesimpulannya, pentaksiran amat penting dalam memberi skop penilaian dalam pembelajaran dan pembelajaran (P & P) oleh guru dalam mengenal pasti kekurangan dan kelebihan pelajar dalam menilai kemahiran membaca.

Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
Secara keseluruhannya, pentaksiran yang merangkumi skop yang lebih besar yakni Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu perubahan baharu dalam sistem pendidikan negara, yang diperkenalkan dalam Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK). PBS merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistik yang mampu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM). PBS dioptimumkan untuk mentaksir bidang akademik dan bukan akademik.
 Selain itu, PBS memberikan pengiktirafan atau autonomi kepada guru dalam melaksanakan pentaksiran formatif dan sumatif. Dalam pada itu, PBS mempunyai komponen dalam sistem penaksiran kebangsaan merangkumi Pentaksiran Sekolah, Pentaksiran Pusat, Pentaksiran aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum dan Pentaksiran psikometrik. Terdapat objektif utama dalam PBS, iaitu mendapatkan gambaran secara keseluruhan tentang potensi individu, memantau pertumbuhan dan membantu meningkatkan potensi individu, dan membuat pelaporan bermakna tentang pembelajaran individu.

Kesimpulannya, penaksiran pendidikan negara bertujuan mendapatkan maklumat tentang prestasi murid bagi memperkembangkan sepenuhnya potensi setiap individu sebagai modal insan yang harmonis dan seimbang selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).  

2 comments:

  1. Tahniah diucapkan kerana dah membina blog cantik ini, semoga bermanfaat kepada sesiapa yang memerlukan maklumat-maklumat keterampilan membaca.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Dr atas tunjuk ajar yang diberikan kepada kami semua. :)

    ReplyDelete