Pemilihan bahan bacaan
Tujuan pemilihan bacaan adalah sangat penting. Ia perlulah bersesuaian dengan peringkat umur. Hal ini disebabkan penggunaan kosa kata yang berlainan serta berbeza. Contohnya, buku-buku ilmiah menggunakan bahasa dan kosa kata dari aras yang tinggi. Hanya orang dewasa sahaja yang mampu memahaminya. Jika diberikan pada kanak- kanak ,sudah pasti mereka tidak dapat memahami teks tersebut. Terdapat dua jenis bahan bacaan iaitu bahan bacaan fiksyen dan bukan fiksyen. Bahan bacaan fiksyen ialah bahan yang biasanya dibaca pada waktu lapang dan digolongkan dalam bahan bacaan yang ringan. Sebaliknya, bahan bacaan bukan fiksyen pula ialah bahan bacaan ilmiah dan mengandungi pelbagai maklumat yang penting di samping penggunaan bahasa yang tinggi.
Jenis-jenis
bahan bacaan
1.
Bahan Bacaan Mekanis (Bersuara)

Membaca
mekanis merupakan satu keterampilan yang serba rumit dan kompleks yang menuntut
pengertian terhadap aksara di atas halaman kertas dan memproduksikan suara yang
tepat dan bermakna. Dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa, membaca mekanis
yang digunakan lebih tertumpu kepada usaha menganalisis pengucapan
(pronunciation) daripada pemahaman. Membaca mekanis adalah satu teknik yang
mampu memenuhi pelbagai ragam tujuan serta mengembangkan sejumlah keterampilan
serta minat. Untuk membolehkan penguasaan membaca nyaring atau membaca secara
mekanis ini, pembaca haruslah dapat terlebih dahulu menguasai keterampilan
persepsi yang melibatkan penglihatan dan daya tanggap yang membolehkan kita
mengenal, memahami kata-kata dengan cepat dan tepat.
Aspek lain yang sama pentingnya
adalah kemampuan mengelompokkan kata-kata dalam satu kesatuan fikiran serta
membacanya dengan baik dan lancar. Bacaan bersuara ialah bacaan mekanis yang
menyuarakan tulisan dengan sebutan yang jelas dan terang, dengan intonasi dan
irama mengikut gaya membaca yang betul dengan menggerakkan alat-alat
pertuturan.
2.
Bahan Bacaan Mentalis (Senyap)

Kedua-duanya
mempunyai ciri-ciri yang tersendiri. Oleh itu, bacaan senyap atau bacaan
akaliah ialah bacaan yang disuarakan dalam hati atau menukar isi bacaan kepada
maknanya tanpa mengeluarkan suara. Kelajuan bacaan senyap lebih pantas daripada
bacaan bersuara kerana beberapa perkara yang dilakukan dalam bacaan bersuara
seperti nada suara, sebutan yang jelas dan sebagainya tidak diperlukan dalam
bacaan senyap. Bacaan senyap ini dijalankan sesudah murid-murid mencapai
kemahiran dan kecekapan bacaan bersuara.
3.
Bahan Bacaan Intensif (Pantas dan Imbasan)
Bacaan
intensif ialah kegiatan membaca yang menuntut ketelitian dan dilakukan secara
saksama yang melibatkan telaah isi dan pandangan terperinci sesuatu bahan bacaan.
Dua perkara yang dilibatkan dengan bacaan insentif ini adalah membaca telaah
isi dan membaca telaah bahasa. Dalam telaah isi ini, membaca teliti, membaca
pemahaman, membaca kritis dan membaca idea adalah ditekankan. Bacaan intensif
adalah bacaan yang pada asasnya bertujuan memperkembangkan kebolehan dalam
meneliti, memahami dan mentafsir apa sahaja yang dibaca dengan tepat. Bacaan
tersebut juga memberi penekanan kepada kajian terhadap ciri-ciri tatabahasa,
meneliti pembentukan dan penggunaan perkataan, serta pemakaian bahasa itu dalam
konteks dan situasi yang berlainan.
Bacaan
intensif boleh juga boleh dibaca dengan pelbagai dua cara salah satunya ialah
membaca pantas. Bacaan pantas adalah satu bentuk kegiatan membaca yang
dilakukan dengan kadar kelajuan tertentu dan tujuannya adalah untuk menjimatkan
masa. Walau bagaimanapun, membaca yang terlalu laju tidak semestinya baik.
Sebaik-baiknya, kadar kelajuan membaca haruslah disesuaikan dengan apa yang
dibaca dan tujuan membaca ketika itu.
Membaca
yang dilakukan dalam keadaan yang terlalu pantas akan menyebabkan pembaca
kehilangan isi-isi penting yang diperlukan atau gagal menggarap keseluruhan
konsep yang cuba diketengahkan. Walau bagaimanapun, membaca yang terlalu
perlahan tidak pula menguntungkan kerana hanya akan membazirkan masa. Membaca
pantas hanya boleh berlaku melalui bacaan senyap atau membaca dalam.
Hal
ini demikian kerana dalam bacaan kuat atau bersuara, pembaca akan menurunkan
keupayaan membaca mereka pada kadar kelajuan bercakap. Sewaktu membaca kuat,
pembaca akan melibatkan pergerakan bibir dan lain-lain alat pengucapan manusia.
Selain daripada membaca pantas, kedua-duanya ialah bacaan imbasan yang juga
dikenali sebagai scanning adalah kegiatan membaca yang dilakukan secara
sepintas lalu. Hal ini disebut sebagai membaca tinjauan. Kebiasaannya, sebelum
kegiatan membaca itu dilakukan, pembaca akan meneliti terlebih dahulu
bahagian-bahagian buku atau apa sahaja yang harus ditelaah. Hal ini dilakukan
untuk mendapatkan maklumat awal dan gambaran keseluruhan tentang buku tersebut
sebelum ia menjadi pilihan untuk dibaca.
Membaca
sepintas lalu ini melibatkan pembaca memeriksa, meneliti indeks, melihat daftar
kata yang terdapat dalam buku tersebut. Kadang kala proses melihat-lihat,
memeriksa dan meneliti judul-judul bab juga dilakukan. Hal ini juga berlaku
pada skema, rangka kasar buku, bahagian bibliografi, kandungan prakata,
pendahuluan, sinopsis, abstrak dan sebagainya
4.
Bahan Bacaan Ekstensif
Membaca
ekstensif ialah kegiatan membaca secara luas. Objeknya meliputi sebanyak
mungkin teks dalam jangka waktu yang singkat. Tujuan atau tuntutan kegiatan
membaca ekstensif adalah untuk memahami isi yang penting-penting dengan cepat
dan ia menganjurkan aktiviti membaca yang berkesan. Membaca ekstensif biasanya
melibatkan perkara-perkara yang berikut:
a. Membaca tinjauan (survey reading)
Membaca
tinjauan (survey reading) dilakukan sebelum kita memulakan sesuatu bacaan.
Biasanya, kita akan meneliti apa yang akan kita telaah itu terlebih dahulu. Hal
ini mungkin melibatkan kita memeriksa, meneliti indeks dan daftar kata yang
terdapat dalam buku-buku tersebut atau mungkin kita akan melihat-lihat atau
meneliti judul, bab, rangka besar, kandungan dan sebagainya. Latar belakang
pengetahuan seseorang akan menentukan tepat atau tidaknya, cepat atau lambatnya
tinjauan dapat dilakukan
b.
Membaca sekilas (skimming)
Membaca
sekilas (skimming) adalah sejenis kegiatan membaca yang melibatkan mata
bergerak dengan cepat melihat, memperhatikan bahan-bahan bertulis untuk mencari
dan mendapatkan maklumat dan penerangan.
c.
Membaca dangkal (superticial reading)
Skimming
adalah satu bentuk kegiatan membaca yang dilakukan secara sekilas pandang.
Biasanya, melalui proses skimming, mata bergerak dengan cepat, melihat
memerhatikan bahan bertulis untuk mendapatkan maklumat atau penerangan dengan
serta-merta.
No comments:
Post a Comment