Pentaksiran
Pentaksiran
merupakan satu proses mendapatkan maklumat seterusnya membuat penghakiman dan
pertimbangan tentang produk sesuatu pendidik. Dalam konteks pendidikan pula,
pentaksiran adalah satu proses yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul,
merekod, memberi skor dan menginterpretasikan maklumat. Dalam masa sama,
terdapat beberapa aspek utama dalam pentaksiran:-
a) Instrumen
b) Kumpulan sasar
c) Respon
d) Kumpulan yang penaksir, dan
e) Skor.
Pentaksiran juga ditakrifkan sebagai sebuah kaedah
untuk menentukan tahap sesuatu antribut ataupun ciri yang diperoleh oleh
seseorang pelajar setelah melalui proses pengajaran dan pembelajaran (P &
P). Selain itu, proses pentaksiran ini mempergunakan bukti empirikal yang sahih
bagi mengakuantifikasikan ketepatan antribut/ciri penguasaan pelajar. Dalam
pada itu, pentaksiran ini dapat dibahagikan kepada empat kategori, iaitu
pentaksiran sumatif, pentaksiran formatif, pentaksiran berasaskan prestasi dan
pentaksiran internal dan external. Hal ini dapat dilihat empat kategori
sepertimana yang berikut:-
a) Pentaksiran Sumatif – (Ia dilakukan di akhir
pembelajaran)
ü Berfungsi
sebagai penentu ketika melakukan pemberian gred kursus.
b) Pentaksiran Formatif – (berlaku sepanjang sesuatu
kursus)
ü Dalam
pengajaran dan pembelajaran (P & P) pentaksiran formatif melibatkan guru
atau murid serta memberi maklum balas terhadap kerja murid.
ü Fokus
dalam pentaksiran ini pemberian gred serta membandingkan pencapaian pelajar.
c) Pentaksiran Berasaskan Prestasi Sumatif
ü Pentaksiran
ini melihat kepada kesempurnaan tugasan yang telah diberikan kepada murid,
iaitu mencipta pengakhiran sesuatu dengan mengaplikasikan pengetahuan dan
kemahiran dalam dunia sebenar. Prestasi murid diukur daripada produk yang
dihasilkan.
d)
Pentaksiran Internal dan External
ü Pentaksiran
Internal ditentukan dan disemak oleh guru, iaitu murid memperoleh markah dan
maklum balas daripada pentaksiran yang dilakukan.
ü Pentaksiran
External pula ditentukan oleh sebuah badan seperti Majlis Peperiksaan Malaysia.
Kertas pentaksiran disemak oleh pakar dari luar dan markah pentaksiran sahaja
akan dimaklumkan kepada murid, namun kelemahan mereka tidak dimaklumkan.
Pentaksiran membaca merupakan penilaian kemahiran membaca
yang penting kepada guru untuk mengetahui tahap pembelajaran pelajar. Penilaian
ini melibatkan pelbagai bentuk penilaian dan jenis pengujian. Oleh yang
demikian, kemahiran membaca merupakan satu keupayaan para pelajar untuk membaca
ayat dengan lancar serta sebutan intonasi dan jeda yang betul. Dalam masa yang
sama , penekanan perlu diberikan dalam aspek kefahaman dan penaakulan pelbagai
bahan secara berkesan dengan menggunakan pelbagai teknik membaca contohnya
SQ3R, KWL dan sebagainya.
Terdapat ciri-ciri dalam penilaian membaca, iaitu
penilaian menjelaskan kemajuan pembelajaran seorang murid, penilaian proses
yang berterusan, penilaian menghendaki sampel kerja pelajar yang mencukupi,
bukannya setakat prestasi dan pengetahuan di peringkat pembelajaran malah pasca
pembelajaran, perubahan tingkah laku murid-murid, penilaian murid itu sendiri dan
penilaian ini bersifat terbuka dan tiada batasan. Sementara itu, para psikolinguistik
mengkategorikan matlamat membaca dalam tiga kategori utama bagi tujuan
penilaian, yakni dalam matlamat persepsi, kognitif, dan matlamat afektif.
Seterusnya, proses penilaian ataupun pentaksiran
membaca dibahagikan kepada tiga, iaitu yang pertama mengenal pasti idea
keseluruhan, kedua mengenal idea utama dan sokongan, dan ketiga membuat ramalan
dan kesimpulan. Secara kesimpulannya, pentaksiran amat penting dalam memberi
skop penilaian dalam pembelajaran dan pembelajaran (P & P) oleh guru dalam
mengenal pasti kekurangan dan kelebihan pelajar dalam menilai kemahiran
membaca.
Secara keseluruhannya, pentaksiran yang merangkumi
skop yang lebih besar yakni Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Pentaksiran
Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu perubahan baharu dalam sistem
pendidikan negara, yang diperkenalkan dalam Sistem Pentaksiran Pendidikan
Kebangsaan (SPPK). PBS merupakan
satu pentaksiran yang bersifat holistik yang mampu menilai aspek kognitif
(intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR) dan Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM). PBS dioptimumkan untuk
mentaksir bidang akademik dan bukan akademik.
Selain itu,
PBS memberikan pengiktirafan atau autonomi kepada guru dalam melaksanakan
pentaksiran formatif dan sumatif. Dalam pada itu, PBS mempunyai komponen dalam
sistem penaksiran kebangsaan merangkumi Pentaksiran Sekolah, Pentaksiran Pusat,
Pentaksiran aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum dan Pentaksiran
psikometrik. Terdapat objektif utama dalam PBS, iaitu mendapatkan gambaran
secara keseluruhan tentang potensi individu, memantau pertumbuhan dan membantu
meningkatkan potensi individu, dan membuat pelaporan bermakna tentang
pembelajaran individu.
Tahniah diucapkan kerana dah membina blog cantik ini, semoga bermanfaat kepada sesiapa yang memerlukan maklumat-maklumat keterampilan membaca.
ReplyDeleteTerima kasih Dr atas tunjuk ajar yang diberikan kepada kami semua. :)
ReplyDelete