widgets

Monday, May 12, 2014


BELAJAR MEMBACA


Proses membaca memerlukan hubungan yang penting di antara mata dan minda. Seperti yang kita ketahui, mata adalah elemen penting untuk kita melihat dan minda pula adalah pemikiran kita. Dalam proses membaca, mata akan digunakan untuk melihat dan seterusnya menghantar objek-objek yang dilihat ke dalam minda. Minda akan memproses maklumat tersebut dengan kadar yang segera dan secara tidak langsungnya minda dan mata akan bergerak aktif untuk menjayakan proses membaca. Minda yang aktif perlu memainkan peranan penting dalam proses membaca kerana tanpa minda yang aktif, kita tidak mampu untuk mencerna maklumat yang kita lihat dengan baik atau dalam erti kata lain buta huruf.
            Kanak-kanak yang baru belajar membaca perlu untuk mengenal huruf iaitu simbol untuk memudahkan mereka membentuk suku kata. Sekiranya mereka tidak dapat mengenal atau menghafal abjad, mereka tidak akan berjaya memecahkan setiap perkataan tersebut kepada suku kata dalam proses belajar membaca. Kanak-kanak yang mengenal huruf akan menerima kod-kod yang ditulis oleh penulis dan memecahkan kod tersebut kepada bentuk bahasa yang difahami. Proses pemecahan kod ini dikenal sebagai mendekod dan ia merupakan langkah pertama untuk memahami maklumat yang disampaikan oleh penulis. Sekiranya proses memecahkan kod ini gagal dilaksanakan, maka aktiviti membaca juga akan terhenti begitu sahaja.
            Setelah proses mendekod dilaksanakan, kanak-kanak akan belajar untuk memahami apa yang mahu disampaikan oleh penulis. Pemahaman dalam proses belajar membaca sangat penting kerana ia akan mengaktifkan minda kita untuk berfikir. Belajar merupakan suatu perubahan tingkah laku yang dilakukan dalam mencapai satu tujuan yang tertentu. Mengikut pendapat seorang tokoh iaitu Marohaini Yusoff (1989), merumuskan bahawa proses belajar membaca ini sebagai satu perlakuan yang kompleks dan sukar untuk diperhatikan. Terdapat dua asas kemahiran yang utama dalam belajar membaca ini iaitu kemahiran untuk mengenal huruf, mengenal perkataan dan juga kemahiran dalam memahami apa yang mereka baca. Bagi perlakuan dalam belajar membaca menekankan kepada kemahiran mengenal atau mengecam perkataan dan kemahiran dalam memahami apa yang telah dibaca. Pada awal pembelajaran untuk membaca, pembaca akan didedahkan dengan kemahiran mengenal dan mengecam setiap perkataan yang dibaca dan kemudian barulah mereka akan cuba untuk memahami apa yang mereka baca.
Semasa proses di awal belajar membaca, pembaca perlu mengenal setiap huruf dan perkataan yang terdapat dalam teks bacaannya. Apa yang paling penting adalah pembaca hanya perlu pandai untuk menyebut setiap perkataan yang dibaca sahaja terlebih dahulu sebelum berpindah kepada pemahaman terhadap bahan bacaan. Pembacaan secara berulang akan meningkatkan lagi mutu bacaan mereka dan cara penyebutan perkataan juga turut tepat dan betul. Hal ini penting bagi melahirkan mereka yang lancar dalam pembacaan dan akan memudahkan mereka dalam memahami keseluruhan teks yang telah dibaca pula. Pembaca perlu memulakan pembacaan dengan menyebut setiap satu suku kata perkataan dengan tepat sebelum menyebut satu perkataan secara penuh. Sebagai contoh untuk menyebut perkataan “saya” akan disebut satu suku kata satu suku kata iaitu “sa” “ya” dan kemudian baru sebut penuh “saya”. Pembelajaran bacaan seperti ini akan mudah memahirkan pembaca dalam membaca sesuatu teks. Belajar membaca adalah secara berperingkat-peringkat barulah mudah lancar dalam pembacaan dan memahami teks.
Belajar membaca seterusnya adalah cuba untuk memahami teks yang dibaca. Setiap teks yang telah dibaca perlu difahami oleh setiap pembaca agar apa yang dibaca mendapat hasil pada dirinya dan bukan sahaja sia-sia iaitu membuat pembacaan tapi tidak mendapat apa-apa pengetahuan dalam teks tersebut. Setiap ayat yang terdapat dalam teks perlu difahami secara mendalam selepas selesai sesi mengenal huruf dan lancar dalam pembacaan. Memahami apa yang dibaca merupakan sesuatu yang penting kerana dari pembacaan dan faham apa yang terkandung di dalamnya akan membantu pembaca untuk mencari isi-isi penting yang terdapat dalam teks dan dapat mentafsir maksud yang tersirat dalam teks tersebut. Hal ini demikian kerana dalam setiap teks yang kit abaca akan menggunakan bahasa kiasan yang memerlukan pemahaman kita untuk memahami apa yang dimaksudkan dalam teks tersebut.
Seterusnya, belajar membaca teks juga adalah mengenal dan mengecam lambang-lambang perkataan yang dilihat dalam teks dan membuat perkaitan lambing yang ditunjukkan dengan bunyi atau makna yang tertentu. Sebagai contoh dalam ayat yang dibuat dalam bentuk fonologi akan banyak menggunakan lambang-lambang yang tertentu dan ini akan menyukarkan pembaca untuk memahami maksud teks. Di sinilah amat penting untuk belajar membaca dalam mengenal istilah-istilah yang khusus bagi lambang huruf fonologi. Mengenal bunyi adalah satu cara belajar membaca secara lebih sistematik. Bacaan akan menjadi lebih tepat dari segi sebutan bunyinya dan tidak akan keliru dengan bunyi perkataan dengan perkataan lain. Hal ini penting kerana terdapat perkataan yang mempunyai bunyi huruf yang sama dan melalui pembelajaran membaca bunyi fonologi akan dapat membuatkan pembaca tahu untuk membezakan setiap bunyi huruf tersebut.   

MASALAH MEMBACA


Masalah membaca yang berlaku dalam kalangan masyarakat atau kanak-kanak adalah berpunca daripada faktor fizikal, faktor neurologikal, faktor keturunan, faktor emosi, dan faktor luaran. Faktor fizikal yang mempengaruhi masalah membaca ialah kecacatan yang tidak memampukan mereka membaca dengan baik. Penglihatan adalah salah satu contoh faktor fizikal yang mempengaruhi masalah dalam membaca sama ada mereka juling, rabun dekat, rabun jauh, astigmatism dan amblyopiks. Seperti yang kita sedia maklum, masalah-masalah ini mempunyai kaitan di antara hubungan mata dan sel otak. Sebagai contoh, mata yang juling akan menggunakan kedua-dua biji matanya menuju ke arah yang sama dan hal ini akan mengakibatkan imej objek yang dilihatnya tidak seimbang iaitu saiz dan bentuknya tidak sama. Sekiranya kanak-kanak sukar untuk melakukan proses pada peringkat awal ini, maka mereka akan mengalami masalah untuk meneruskan proses membaca pada peringkat yang seterusnya.
            Pendengaran juga merupakan salah satu faktor fizikal yang mempengaruhi masalah membaca. Pelajar yang mempunyai masalah pendengaran yang teruk akan menghadapi masalah untuk membezakan bunyi vokal dan konsonan berbanding dengan pelajar yang mempunyai masalah pendengaran yang ringan. Pelajar juga tidak akan dapat mengikuti apa yang dibaca oleh gurunya akibat daripada masalah pendengaran yang dialami.
            Faktor neurologikal pula adalah berkaitan dengan sistem saraf manusia iaitu, saraf otak, tulang belakang, urat dan sebagainya. Faktor neurologikal seperti kerosakan otak berpunca daripada penyakit, kecederaan yang pernah dialami pada bahagian otak dan sebagainya akan menyukarkan seseorang pelajar atau kanak-kanak untuk belajar membaca. Hal ini kerana kemungkinan sistem saraf lambat bertindak dalam memberi tindak balas kepada otak untuk diproses.
            Selain itu, faktor keturunan juga mempengaruhi masalah dalam membaca. Kajian mengatakan bahawa pelajar yang berlatar belakangkan keluarga yang tidak tahu membaca akan mempunyai pencapaian yang lebih rendah daripada pelajar yang berasal daripada keluarga yang pandai membaca. Oleh yang demikian, pengaruh persekitaran juga mempengaruhi proses membaca. Keluarga yang mengamalkan budaya membaca di rumah dan mempunyai bahan bacaan yang mencukupi akan meningkatkan pencapaian anak-anak dalam pelajaran. Ibu bapa adalah contoh yang terbaik bagi anak-anak untuk mengikuti jejak langkah mereka.
            Kegagalan dalam membaca akan mengganggu emosi pelajar daripada terus  berusaha. Pelajar akan berasa rendah diri, terasing, kecewa dan sebagainya apabila mereka mendapati bahawa mereka tidak setanding rakan-rakannya yang lain. Hal ini akan menyebabkan mereka gagal untuk membaca kerana tidak ada orang yang akan memberikan motivasi yang positif untuk terus berusaha. Masalah emosi ini bukan sahaja akan menggagalkan mereka daripada pandai membaca malah akan mengganggu pencapaian mereka dalam pembelajaran.

            Faktor motivasi dari pihak tertentu juga mempengaruhi keupayaan membaca. Kanak-kanak yang sering kali menerima galakan untuk membaca akan lebih mudah dan cepat menguasai kemahiran membaca berbanding dengan kanak-kanak yang tidak diberi galakan. Galakan dan dorongan merupakan elemen yang sangat penting untuk membakar semangat pelajar agar terus membaca. Seperti yang telah dilaksanakan di sekolah-sekolah seluruh Malaysia, program nilam dapat membantu pelajar untuk menimba ilmu melalui pembacaan. Pelajar yang paling banyak membaca buku akan diberikan anugerah atas pencapaian yang dicapainya. Hal ini akan membakar semangat pelajar-pelajar lain untuk mendapatkan imbalan yang setimpal dengan usaha mereka.

No comments:

Post a Comment