DEFINISI MEMBACA
Membaca merupakan satu
kemahiran yang perlu dikuasai oleh semua golongan dalam kehidupan masa kini.
Seseorang yang tidak tahu membaca dianggap sebagai seorang yang tidak berfungsi
dalam banyak bidang kehidupan masa kini. Sememangnya, seseorang yang tidak tahu
membaca akan mengalami kesusahan dalam menguruskan kehidupannya. Sebagai
contoh, mereka tidak dapat bergerak dengan bebas apabila tidak tahu membaca
kerana pelbagai tanda arah dan jalan yang perlu dilalui yang telah disediakan
untuk kepentingan orang ramai. Bayangkanlah apabila berada di negara asing,
sudah tentu, tanda-tanda arah ini amat penting untuk kita.
Haris dan Sipay (1980) dalam memberikan definisi membaca menegaskan keperluan seseorang itu perlu mahir atau dapat membaca lambang-lambang bercetak bagi memberikan makna terhadap lambang yang dibacanya. Definisi yang banyak digunakan bagi mengukur keupayaan seseorang, sama ada dia “celik huruf” atau “buta huruf.” Seseorang yang dapat membaca menurut definisi Haris dan Sipay ini ialah orang yang dapat membezakan antara lambang yang bertulis dalam sesuatu bentuk tulisan tertentu dan lambang yang bukan bertulis, iaitu dalam bentuk lukisan bagi mengungkap sesuatu objek atau konsep tertentu.
Definisi yang diberikan oleh Smith dan Johnson (1980)
pula berkait dengan proses membaca sebagai satu proses komunikasi antara
pembaca dengan penulis. Membaca menurut mereka ialah proses memahami apa yang
dimaksudkan oleh penulis menerusi bahan yang dihasilkannya dalam bentuk paparan
bertulis. Keupayaan membaca ialah keupayaan membuat tanggapan terhadap apa yang
ingin dimaksudkan oleh penulis. Definisi ini ialah sepadan dengan definisi yang
dikemukakan oleh Safiah Othman (1991), iaitu dari selagi seseorang tidak
memahami apa yang dibaca maka dia belum lagi membaca. Definisi ini bermaksud
pemberian makna terhadap bahan yang dibaca adalah penting bagi mengatakan
bahawa seseorang itu berkeupayaan membaca atau mempunyai kemahiran membaca.
Selagi beliau mempunyai masalah dalam proses memberi makna, maka selagi itulah
beliau belum membaca.
Definisi yang diungkapkan oleh Goodman (1973) pula
terdapat sedikit kelainan daripada definisi yang diberikan oleh ketiga-tiga
kumpulan tokoh di atas. Goodman telah membuat kajian tentang kebolehbacaan,
iaitu bagi merungkaikan persoalan sejauh manakah sesuatu bahan tersebut dapat
dibaca oleh seseorang pelajar. Goodman pernah menyatakan bahawa membaca adalah
salah satu permainan teka-teki. Hal ini bermaksud, pembaca seolah-olah
berteka-teki dengan bahan bercetak yang dibacanya.
Maksudnya di sini ialah pembaca semestinya mengetahui
ungkapan kata-kata yang terdapat pada bahan yang dibacanya, tetapi beliau
membuat tekaan terhadap sesuatu perkataan itu berdasarkan maksud yang paling
hampir dengan perkataan yang beliau tidak pasti. Sebagai contoh, pembaca akan
meneka perkataan “house” yang terdapat dalam bahan bacaan kepada perkataan
“horse” yang selalu ditemuinya dalam bahan bacaan yang lain. Pembaca akan terus
melakukan proses meneka ini, kemudian membetulkan sekiranya masih dapat
keraguan makna dan menukarkannya kepada perkataan lain yang diyakininya lebih
tepat. Begitulah proses berteka-teki ini akan berlaku sehinggalah pembaca
tersebut benar-benar mahir dalam kemahiran meneka perkataan yang tepat ini.
Terakhir ialah definisi yang dikemukakan oleh Mahzan
(2003) yang menegaskan bahawa membaca ialah proses membina jambatan antara apa
yang terdapat di minda penulis dengan apa yang terdapat di dalam minda pembaca.
Definisi ini dikemukakan berdasarkan satu teori bacaan yang amat berpengaruh
sekitar tahun 1990an iaitu skema. Teori ini menyatakan bahawa seseorang hidup
dengan mengumpul seberapa banyak maklumat di dalam mindanya berlandaskan apa
sahaja pengalaman yang dihadapi dalam hidupnya ini.
TEORI MEMBACA
Proses “Bottom-up”

Sebagai contoh, dalam bahasa Melayu, huruf-huruf roman
ini disusun atur dalam satu sistem ejaan yang berstruktur sehingga dapat
mewakili bunyi-bunyi perkataan dalam bahasa ini. Dari kumpulan perkataan ini,
pembaca akan terus memperoleh makna daripada ayat yang terbentuk dari kumpulan
perkataan tersebut. Dari ayat terbina pula perenggan ini memberi maksud dalam
bentuk wacana kepada pembaca. Proses ini menjadi lengkap apabila pembaca
memperoleh maklumat yang lengkap dari bahan yang dibacanya.
Proses “Top-down”
Proses kedua ialah proses
top-down. Bagi melaksanakan proses ini pembaca tidak perlu mengenal pasti
setiap patah perkataan yang terdapat pada bahan bercetak secara terperinci.
Pembaca hanya perlu memahami bahan bacaannya secara keseluruhan terlebih
dahulu. Setelah faham maksud petikan secara keseluruhan barulah pembaca membuat
perincian maksud perenggan yang berbeza dan kemudiannya mencerakin ayat-ayat
yang terdapat pada setiap perenggan sekiranya perlu. Mendapatkan maklumat
secara menyeluruh adalah diutamakan dalam proses ini.

No comments:
Post a Comment